"Usrah Rasa Hati"...

Kesabaran dan ketaqwaan merupakan dua sifat hati yang penting untuk menjadi manusia yang baik. Sifat yang boleh membawa kepada kebahagian yang hakiki. Melihat kepada sifat sabar dan taqwa, manusia terbahagi kepada empat jenis;



  1. Orang yang bersabar dab bertaqwa kepada Allah s.w.t. Itulah orang-orang yang berbahagia di dunia dan akhirat, memperolehi kebahagian yang hakiki. Bersabar dalam melaksanakan perintah Allah dan bersabar atas meninggalkan larangan Allah.

  1. Orang yang bertaqwa dengan banyak melakukan amal ibadah dan ketaatan tetapi tidak mempunyai kesabaran atas kesusahan dan kepayahan. Mereka bersabar dalam melakukan ketaatan tetapi tidak mampu bersabar atas musibah yang berlaku.

  1. Orang yang bersabar tetapi tidak bertaqwa kepada Allah s.w.t. Itulah yang berlaku kepada orang-orang jahat, pemaksiat, penjenayah, mereka bersabar atas kesusahan yang dihadapi dalam melakukan maksiat dan kemungkaran.

  1. Orang yang tidak sabar dan tidak bertaqwa kepada Allah s.w.t. Itulah seburuk-buruk manuisa, tidak mahu melakukan ketaatan dan tidak sabar dalam menghadapi kesusahan. Firman Allah swt;


إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا (19) إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا (20) وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا (21)

Maksudnya; Sesungguhnya manusia diciptakan bersifat keluh kesah lagi kikir. Apabila ia ditimpa kesusahan ia berkeluh kesah, Dan apabila ia mendapat kebaikan ia amat kikir.


Keutamaan Peringkat Sabar


Kesabaran dalam melaksanakan kewajipan dan ketaatan merupakan sifat sabar yang paling tinggi kedudukannya. Seterunya diikuti sabar dalam meninggalkan larangan-larangan Allah swt. Pahala sabar dalam meninggalkan larangan Allah lebih besar dibandingkan dengan sabar atas musibah atau bencana yang menimpa.


Kesabaran melakukan ketaatan dan meninggalkan larangan lebih besar dibandingkan dengan sabar atas musibah dan bencana kerana kesabaran dalam dua bidang adalah pilihan manusia sendiri manakala musibah dan bencana merupakan keadaan yang terpaksa dihadapi.



0 Responses

Catat Ulasan